Upg. 3
Jag vet redan hur jag ska lägga upp min "roman". Jag har en idé och vet redan vilka karaktärer jag ska använda. Det ska handla om en tjej, kanske 13år, hennes syster, den snobbiga direktören, lejontämjaren, eldslukaren, jag ska försöka se ur allas synvinkel så sagan blir så bra som möjligt. Indelningen är också viktig när det gäller karaktärerna. Inte för långa stycken så att alla som är med i berättelsen ska få visa sin åsikt och visa hur dom tänker. Det blir jobbigt att läsa den om allt är i en enda sörja.
Samtidigt som den stora handlingen håller på ska jag försöka få in små men betydelsefulla mindre handlingar som knske bara håller till i en del av romanen eller återkommer då och då. Som om jag är mitt i handlingen när dom ska flytta, träna och så händer det samtidigt mindre problen eller handlingar.
Miljön är också viktig. Dom åker runt i vagnar, små traktorer med rum, men det stora tältet är i helvitt, stort och pampigt. dom kommer mest att hålla till i skogen, dom känner sig mest hemma där.
Samtidigt som den stora handlingen håller på ska jag försöka få in små men betydelsefulla mindre handlingar som knske bara håller till i en del av romanen eller återkommer då och då. Som om jag är mitt i handlingen när dom ska flytta, träna och så händer det samtidigt mindre problen eller handlingar.
Miljön är också viktig. Dom åker runt i vagnar, små traktorer med rum, men det stora tältet är i helvitt, stort och pampigt. dom kommer mest att hålla till i skogen, dom känner sig mest hemma där.
Uppgift 2
I mina brev fick jag med alla kännetecken men i brevet till en lärare hade jag bara en fråga. Nu när jag läser brevet igen kan jag se vart det skulle få plats med några fler frågor, men annars har jag med allt.
Man uttrycker ju sig olika till olika personer och ett exempel på det kan vara det här:
i brevet till en lärare använde jag mer miljöbeskrivning än brevet till en kompis. Brevet till en gammal person när man skulle berätta om skolan hade jag lite text på huvudämnet innan jag kom rakt på sak och till det jag ville berätta. Det hade jag inte till en kompis för det skulle kanske göra brevet lite mer "tråkigt".
Känslor och tankar fick jag med mycket i alla tre brev. Jag tror brevet blir mer intressant om man använder det för då får man veta vad avsändaren tänker och tycker. Men i dom olika breven har jag uttryckt mig olika.
Till läraren:
Då har jag visat mer hur jag tycker omgivningen är och inte så mycket hur jag tänker.
Till en gammal person:
I det brevet visar jag både hur jag känner, tänker och tycker. Tillexempel vad jag tycker om min kanin eller hur det är i skolan.
Till en kompis:
Där har jag nog mest känslor och tankar. Där visar jag vad jag tror att hon skulle gilla att göra och vad jag tycker.
Man uttrycker ju sig olika till olika personer och ett exempel på det kan vara det här:
i brevet till en lärare använde jag mer miljöbeskrivning än brevet till en kompis. Brevet till en gammal person när man skulle berätta om skolan hade jag lite text på huvudämnet innan jag kom rakt på sak och till det jag ville berätta. Det hade jag inte till en kompis för det skulle kanske göra brevet lite mer "tråkigt".
Känslor och tankar fick jag med mycket i alla tre brev. Jag tror brevet blir mer intressant om man använder det för då får man veta vad avsändaren tänker och tycker. Men i dom olika breven har jag uttryckt mig olika.
Till läraren:
Då har jag visat mer hur jag tycker omgivningen är och inte så mycket hur jag tänker.
Till en gammal person:
I det brevet visar jag både hur jag känner, tänker och tycker. Tillexempel vad jag tycker om min kanin eller hur det är i skolan.
Till en kompis:
Där har jag nog mest känslor och tankar. Där visar jag vad jag tror att hon skulle gilla att göra och vad jag tycker.
Uppgift 1
Ett typiskt brev har olika kännetecken som tillexemlel; datum och ort, hälsningsfras, mottagare, frågor, återknytning, känslor och tankar, avslutningsfras och avsändare. Ett korrekt brev är styckeindelat. Sen är det bra om brevet är anpassat till motagaren, så att motagaren ska tycka brevet är kul och intressant. Jag tycker att den här "brev-uppgiften" är kul och bra. Även om man inte skriver så mycket brev idag.
Jag tror att jag kommer att fixa det här ganska bra. Det bara kommer och då går det så snabbt och enkelt. Men det känns som att jag har glömt ett av kännetecknen i uppgiften ovan. :)
Om man tänker på det är det här också ett slags brev.
Jag tror att jag kommer att fixa det här ganska bra. Det bara kommer och då går det så snabbt och enkelt. Men det känns som att jag har glömt ett av kännetecknen i uppgiften ovan. :)
Om man tänker på det är det här också ett slags brev.